Medicijnen

Toen ik 18 was (2001) is bij mij de ‘Ziekte van Graves’ geconstateerd. Ik had altijd een enorme innerlijke onrust, hoge hartslag, trillen, weten, druk maar onwijs moe, en nog meer vervelende dingen. Vaak bloed laten prikken, jaren werd er gezegd, dat is de puberteit dat gaat vanzelf over … Totdat ik zei, dat ik perse bloed wilde laten prikken op schildklier. Mijn moeder en opa hebben ook een schildklier ziekte, dus waarom zou ik dat niet kunnen hebben? Nee dat was niet erfelijk blablabla…..
Toch bloed laten prikken en hoppa! Ziekte van Graves…. Je eigen lichaam maakt dan antistoffen tegen je schildklier, waardoor deze weer teveel hormonen produceert.
Mijn vrije t4, die normaal tussen de 9 en 23 moet zijn, was over de 100!!!

Hier lees je alles over de Ziekte van Graves.

Eerst begonnen met medicatie (Strumazol) om de werking van mijn te snelle schildklier af te remmen. Dit werkte niet voldoende en dus zijn we over gegaan op Radioactief jodium.
Na drie behandelingen sloeg het aan maar werd mijn schildklier te traag… Daardoor moest ik Thyrax slikken. Dit bevat Levothyroxine en zorgt ervoor dat het tekort aan schildklier hormoon aangevuld wordt.
Het heeft ongeveer vijf jaar geduurt voordat ik de juiste hoeveelheid had, en goed was ingesteld.
Nu, na 14 jaar Thyrax, moet ik gedwongen overstappen op Euthyrox… De fabrikant van thyrax is verhuisd en dus hadden ze niet genoeg voorraad… Uuhhh uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat het patent afgelopen is…

image

Vanaf vandaag ben ik dus over gegaan op Euthyrox… Dit bevat hetzelfde middel, maar andere vulstoffen.
Ik ben echt heel erg benieuwd hoe dit gaat lopen… Sommige mensen hebben nergens last van, sommige gaan weer schommelen…
Ik heb de hele dag al wel een beetje vage hoofdpijn, en ik voel me met vlagen wat opgefokt. Maar ik ben ook nog moe van het weekend (zondag naar 7th Sunday geweest) en ik ben ongesteld… Dus ik weet niet of het dan aan de medicijns verandering ligt.

Over zes weken moet ik bloed prikken voor controle.
Ik hoop echt zo dat het allemaal heel makkelijk gaat, zonder al teveel bijwerkingen enzo!!!

Xxx

10 thoughts on “Medicijnen

Geef een reactie

