Herstel van mijn hernia operatie

Zoals je hebt kunnen lezen ben ik woensdag 6 Januari 2016 geopereerd aan mijn hernia.

Ik mocht de volgende dag al naar huis, en dan begint het herstel….. Veel pijn heb ik niet gehad, wel wat wondpijn en de wond voelde stijf aan, en alles wat je doet, doe je uiterst voorzichtig! Zitten was echt super vervelend dus liever lopen of liggen. Alleen met het avond eten ging ik even zitten maar de eerste paar dagen was dat echt maar 5 a 10 minuutjes. Je moet echt alles opnieuw opbouwen! Ik heb ook best veel op bed gelegen want je bent ook echt heel erg moe van alles.

Vrijdag 8 Januari had ik echt even een mega dip. Alles kwam eruit, de opgebouwde spanning, ik baalde dat ik bijna niks kon, alles was kut, ik voelde me slap, moe en stijf! Maar door dat allemaal even te ervaren, was ik de volgende dag ook weer uit mijn dip…

Ik heb in die weken alle drie de seizoenen van Orange Is The New Black gekeken, wat trouwens echt een kei leuke serie is! Er is lekker veel visite geweest. Mijn vader en stiefmoeder zijn veel geweest om het huishouden te doen, want mijn vriend moest gewoon werken. En ze zijn met pensioen dus ze hebben de tijd en ze vonden het niet erg om te doen.

Na de eerste week kwam de fysio twee keer per week aan huis en moest ik al meteen beginnen met squats. Dit lukte niet omdat de hechting er nog in zat en die trok dan heel erg. Ik mocht rustig beginnen met wandelen, twee keer per dag vijf minuten… En dan steeds verder opbouwen.

Na 10 dagen mocht de hechting eruit, erg naar gevoel maar het moet toch! De wond is heel mooi het is een heel subtiel streepje van drie cm en een gaatje van waar de drain heeft gezeten. Ik smeer het twee keer per dag in met Bio oil.

Dit was 3 weken na de operatie:
image

Het wandelen ging ook steeds beter en de rondes werden steeds groter. Echt heel erg fijn als je een jaar lang niet hebt kunnen lopen of staan vanwege de pijn! Ik wil nu ook bijna alles lopend doen!

Na drie weken mocht ik met de auto naar de fysio toe. Dit is maar vijf minuten maar ik vond het spannend en zat dus best gespannen in de auto. Daar mocht ik ook al op de hometrainer, en zo langzamerhand werd alles uitgebreid.

Het autorijden mocht ook al langer dus het eerste wat ik natuurlijk deed, was lekker naar mijn verzorgpaardje gaan! Wat had ik haar gemist! Ze was niet echt enthousiast, eerder beledigd. Maar de keer daarna dat ik er was, was ze helemaal blij en zat continu aan me te ruiken en ze was super vrolijk!

Ik ben tijdens de carnaval even mee gegaan om de optocht te kijken in het dorp. Heb uiteindelijk twee uur gestaan en eenmaal thuis was ik erg moe dus lekker even geslapen..
image

Inmiddels in de operatie nu zeven en een halve week geleden, en sinds afgelopen dinsdag ben ik weer begonnen met werken. Ik heb samen met mijn bazin een opbouwschema gemaakt, en deze week heb ik steeds maar 1 klant geknipt. In eerste instantie dacht ik, 1 klant, dan ben ik meer onderweg dan aan het knippen. Maar dat was het hem nou juist, ik moet 25 minuten autorijden en 10 minuten lopen voordat ik op de zaak ben, en ik moet ook nog terug naar huis. Dinsdag was ik dus ook echt doodmoe toen ik thuis kwam…. Inmiddels merk ik nu al dat het beter gaat dus volgende week begin ik met twee klanten per dag.

Het wandelen gaat erg goed, ik kan al zeker een uur flink doorwandelen. De oefeningen bij de fysio en de oefeningen die ik thuis doe gaan ook steeds beter, het autorijden gaat redelijk, na 20 minuten begin ik moe te worden en een zware rug te krijgen, maar dan stop ik even, loop ik een een of twee minuutjes en. Dan kan ik weer verder, en ook dit moet ik nog opbouwen.

Paardrijden doe ik nog niet, dit ga ik vanaf April weer rustig aan oppakken. Maar ik ga wel regelmatig naar dr toe om lekker te knuffelen en te borstelen en te wandelen.
image

Al met al heb ik echt een super herstel met weinig pijn. Nu flink sterk worden in mijn lijf zodat een tweede hernia geen kans krijgt! Maar het is allemaal zo meegevallen!,

Ik kan ook niet wachten tot ik weer een keer naar een feestje kan, we hebben iig al kaartjes voor 7th Sunday in Erp,  en voor We love the 90s in het Goffertpark in Nijmegen.

Maar eerst even rustig verder zoals het gaat!!!

2 gedachten over “Herstel van mijn hernia operatie

Geef een reactie

